uk flag

Memorabele concerten in recente jaren

Elk jaar verzorgt het Eurokoor concerten, de ene keer in een zaal of theater, de andere keer op een verrassende locatie in de open lucht, meestal met de volledige band, soms met alleen begeleiding van piano-keyboard. Een enkele keer wordt het publiek verrast met een zogeheten flashmob: niet als zodanig herkenbare koorleden bevinden zich onder het publiek en op een afgesproken signaal klinkt muziek en begint een van hen te zingen. Een voor een vallen anderen bij, totdat iedereen erbij is betrokken. Het publiek is verrast, succes verzekerd.
De formatie waarmee het koor aantreedt, is niet altijd dezelfde, maar steeds van een flinke omvang. Het vaakst wordt opgetreden in Leiden en omstreken, maar met enige regelmaat presenteert het koor zich ver daarbuiten, tot in het buitenland toe.

Om je een indruk te geven volgt hieronder een overzicht van een aantal concerten uit recente jaren.

Het Gebouw, Arubapad 2 in Leiden, was de lokatie voor een 'eigen' concert. Begeleid door onze band, de Europacemakers, en onder leiding van Juliette Jansen, lukte het ons om er weer een feestje van te maken.

Ook dit jaar mochten we ons presenteren tijdens de Open Monumentendag in Leiden. We stonden op het Pieterskerkplein - een leuke lokatie, waar we afwisselend met  De Kluchtcompagnie  het publiek "plezier" (het thema van dit jaar) mochten bieden.

link naar het filmpje

Donderdag 29 augustus heeft het Eurokoor medewerking verleend aan de grootse heropening van museum NATURALIS. Aan deze opening werkten 350 (amateur) musici, dansers en zangers mee.

link naar de film van IDTV

Tijdens Open Monumentendag, zondag 9 september 2018, hebben we een optreden verzorgd op de Koornbrug in Leiden. Het zonnige weer zorgde, mede, voor een fantastische sfeer.

collage OMD 2018

Een jaar na het bezoek van het Eurokoor aan Hørsholm nabij Kopenhagen, kwam het Deense popkoor Øre-Sound naar Leiden. Beide koren bestaan inmiddels 20 jaar. Alle aanleiding om dat op 12 mei 2017 te vieren met een feestelijk gezamenlijk concert in theater Ins Blau.

Eurokoor en re Sound

Zaterdagmiddag 7 mei 2016 concerteerden het Eurokoor uit Leiden en Øre-Sound uit Hørsholm, iets boven Kopenhagen, in theater Trommen (De Trommel) in Hørsholm. Beide koren brachten een selectie uit hun repertoire, twee liederen werden gezamenlijk ten gehore gebracht en de Nederlanders verrasten de Denen door de populaire song Kun for mig (Alleen voor mij) in het Deens te zingen. Het publiek reageerde enthousiast.

Hrsholm Eurokoor F Frans Neuman website 910x513

Hrsholm Compilatie

Dirigent, band en 50 koorleden vlogen of reisden per touringcar naar Kopenhagen. Daar werd de dag na aankomst besteed aan een rondtoer door de stad, individuele verkenning en een gezamenlijke maaltijd. Op de tweede dag volgde kennismaking met het Deense koor en werd er geoefend voor het optreden. 's Avonds werd er gefeest en verbroederd.

In mei 2017 wordt het Deense koor in Leiden verwacht. Ook daar zal gezamenlijk een concert worden gegeven. Het Eurokoor viert bij die gelegenheid zijn 20-jarig bestaan.

Enkele dagen voor kerst traden koor en band aan voor een concert in het stadshart van Leiden. Het optreden zette luister bij aan de plaatselijke Winkelweek.

Kerstconcert Leiden 20dec2015 F RenvDelft 945x541 website

In verpleeghuis De Wijckerslooth aan de rand van het gelijknamige bos in Oegstgeest, werden bewoners en personeel in de aanloop naar kerst op 19 december verrast met een selectie populaire songs. De bewoners - permanent verblijvend of revaliderend - stroomden toe in hun rolstoelen.

DeWijckersloot 19dec2015 960x306 website

De Leidse culturele instelling BplusC (Bibliotheek plus Centrum voor Kunst en Cultuur) bood op 13 november 2015 muziekgezelschappen van uiteenlopende aard de gelegenheid zich te presenteren. Ook het Eurokoor verscheen in vol ornaat op het open podium in het plaatselijke Volkshuis.

Volkshuis 13nov2015 940x296 website

Op uitnodiging van de Stichting Muziek Leidse Hout traden koor en band op 6 september 2015 op in muziektent De Waterlelie in... de Leidse Hout. De stichting wordt gesteund door de Vereniging Vrienden van de Leidse Hout (VVLH) die, zoals de naam al suggereert, zich inspant voorbehoud van de kwaliteit van het park, beheer, verfraaiing en het organiseren van passende activiteiten.

Leidse Hout september 2015

Op 19 september 2014 droeg het Eurokoor in De Duif te Amsterdam muzikaal bij aan de Memorial die werd gehouden tijdens een internationale conferentie over doodgeboren kinderen en zuigelingen wier leven in wiegendood is geëindigd. Enkele honderden wetenschappers en ouders waren daar bij aanwezig. De ouders konden ter herdenking van hun kind een symbool met de naam ophangen in een gestileerd boompje.

Memorial Amsterdam september 2014

Voorjaar 2012 trok het koor naar het Engelse Newcastle, waar het te gast was bij het Whitley Women Community Choir. Er kwamen spetterende optredens tot stand in The Sage en in de Newcastle City Hall.
Twee jaar later bezochten de Engelsen Leiden. Daar werd opnieuw met veel enthousiasme opgetreden, in het theater Ins Blau.

Newcastle Leiden 2012 2014 960x720 website

Elk jaar volgt op de langste dag een korte nacht, de Midzomernacht. Op 21 juni 2013 zette het Eurokoor de zonnewende luister bij met een optreden in de Leidse Hortus Botanicus. Bij aanvang was het nog licht, maar we eindigden in het schijnsel van de tropische plantenkas. Deze hortus is de oudste nog bestaande botanische tuin in Nederland, ingericht in 1590, kort na de stichting van de Leidse universiteit in 1575.

Hortus Botanicus Leiden 21juni2013 960x314 website

Op 2 september 2012 deed zich de mogelijkheid voor het 15-jarig bestaan van het Eurokoor luister bij te zetten met een optreden op het podium van de internationale tuinbouwpresentatie Floriade in Venlo.

Floriade Venlo 2sept2012 945x321 website